Arkadaş ilişkileri
  • Reklam
  • Reklam
Güler Karakurumer

Güler Karakurumer

Arkadaş ilişkileri

Çocuklarımızın gelişiminde ve sosyalleşmesinde aile, okul ve içinde yaşanan çevre belirleyici ortamları oluşturmaktadır. Okul ortamı ve çevreyi düşündüğümüzde, arkadaşlar ve arkadaşlık ilişkileri çocuğun hayatında ve gelişiminde çok önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır.

Okul öncesinden başlayarak, çocukların sosyalleşmesinde (kendini tanıtma, kendini ifade etme karşısındakinin duygularını anlama, grupta sorumluluk alma, başkaları ile paylaşma vb. sosyal beceriler) arkadaşlarla ilişkilerin çok temel bir rolü vardır. Çocuklar içinde bulundukları gruba uyum sağlamayı ve çeşitli sosyal beceriler geliştirmeyi büyük ölçüde arkadaşlarıyla ilişkileri sayesinde öğrenirler. Çocukların sosyal becerilerini ne ölçüde kazandıkları, arkadaşlık ilişkilerinin gelişiminde önemli bir belirleyicidir. Kendini ve duygularını ifade edebilen, paylaşabilen, grup içinde sorumluluk alan ve nasıl davranacağına ilişkin sosyal becerileri geliştirmiş çocuklar arkadaşlık kurmada güçlük çekmeyeceklerdir. Çocuklar, içinde bulundukları gruba uyum sağlamayı ve kendilerini ifade etmeyi arkadaşlık ilişkileri içerisinde zamanla geliştirmektedirler.

Çocuklarımızın gelişiminde en temel etki olan aile ilişkileri çocukların sosyal ilişkilerinin gelişmesinde önemli bir etkidir. Anne babaların birbirlerine ve çocuklarına karşı tutumları, davranışları, çevreleriyle olan ilişkileri, diğer bir deyişle, aile ortamında birbirimizle olan iletişimimizi çocuklar ayna gibi arkadaş ilişkilerine yansıtırlar. Örneğin, evimize gelen misafiri nasıl karşıladığımız, arkadaşlarımızla yardımlaşma biçimimiz ve hoşlandığımız ya da hoşlanmadığımız durumlara verdiğimiz tepkiler çocuklarımız tarafından dikkatle izlenip, taklit edilir.

Arkadaş ilişkileri, çocuğumuzun değişik dönemlerinde farklı anlamlar ifade etmektedir. Gelin şimdi birlikte bebeklik döneminden başlayarak arkadaşlık kavramı üzerinde duralım.

Okul Öncesi Dönemi

Bebeklik dönemi anne, baba ve diğer aile bireyleriyle yakın ve içten iletişimin en yoğun olduğu dönemdir. Bu dönemde bile bebeklerin arkadaşlık gereksiniminde olduğunu biliyoruz. Ağlayan bir bebek, yanına birinin yanına yaklaştığını görünce susar.

12aylık bebekler yan yana geldiklerinde birbirlerine bakar, yaklaşır, keşfeder ve daha sonra oyuncaklarını paylaşırlar. Ancak bu temaslar çok kısa sürelidir. Genelde birkaç saniyeden birkaç dakikaya kadar değişir. Bu tür karşılıklı ilişkilerin pek azı bir dakikayı geçer.

Yaşamın ikinci yılı ile birlikte küçük çocuklar arasındaki ilişki de farklılaşmaya başlar. 2-3 yaş çocuğu, oyun arkadaşlarını çabucak değiştirebilir ve sınıfta başka bir arkadaşını sevdiğini söyleyebilir.

3-4 yaşlarda arkadaşların sayısında artış olabilir, ancak arkadaşlıklar kıs sürede değişebilir. Her iki cinsiyetten arkadaşlar edinilir.

4 yaşından önce çocuklar, beraber oldukları kişilerin onlarla oynamasını isterler. Onlarla oyun etkinliklerini paylaşmak arzusundadırlar. Bu dönemde çocuklar kendileri ile oynayacak bir ya da iki arkadaşlarını seçerler. Önceleri seçtikleri arkadaşları her iki cinsten olabilir. Ancak okula girmeye hazırlandıkları sırada, çocuklar oyun arkadaşlarını kendi cinslerinden seçmeye özen gösterirler. Çünkü bu dönemde çocuklar toplumsal cinsiyet rollerinin ( erkeklere ve kadınlara özgü davranışlar) farkına varmaya ve böylece kendi cinsiyetlerine uygun oyunlar oynamaya başlarlar( Kız çocukların bebeklerle, erkek çocukların kamyonlarla oynaması gibi).

5-6 yaşlarla birlikte, genellikle çocukların daha uzun süreli arkadaşlıklar kurmaya başladıklarını gözleriz.

Eylül ayı sayımızda ilköğretim çağında arkadaşlık ilişkilerini ele almak üzere...

Sevgiler…

Bu yazı 1213 defa okunmuştur .

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar

Web Analytics
http://addurl.nu z35W7z4v9z8w